درد مفصل ران در بارداری

درد مفاصل ,درد مفاصل دست,درد مفاصل انگشتان دست,درد مفاصل پا,درد مفاصل زانو,درد مفاصل انگشتان,درد مفاصل و ماهیچه ها,درد مفاصل و استخوان,درد مفاصل دست در بارداری,درد مفاصل دست و پا,درد مفاصل دست راست,درد مفاصل دست و پا نشانه چیست,درد مفاصل دست چپ,درد مفاصل دست و پا در بارداری

درد مفاصل

توضیحاتی در مورد درد مفاصل

اگر مفصل شما درد می کند، بدون اینکه دلیل آن را بدانید و یا علائم عجیب و غریبی همراه با درد مفاصل مشاهده می کنید، باید سریعا پیگیر یافتن علت آن باشید. در موارد نادر، درد مفاصل نشان دهنده ی بروز یک مشکل جدی در بدن مانند یک بیماری مسری جنسی و یا یک اختلال خود ایمنی است.

درد مفاصل

اگر جایی از بدنتان زخمی شود و آن را به خوبی تمیز نکنید، در صورتی که زخم نزدیک مفصل باشد، می تواند توسط باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و یا استرپتوکوک آلوده شود و باعث آرتریت عفونی گردد. اگر متوجه ورم شدید و درد در ناحیه مورد نظر و تب و لرز گشتید، باید علت آن را پیگیری کنید. شایع ترین مفصلی که آسیب می بیند، مفصل زانو است، اما باسن، مچ پا و مچ دست نیز آسیب پذیرند. در صورت ابتلا به این مشکل، ممکن است به آنتی بیوتیک داخل وریدی نیاز پیدا کنید. همچنین ممکن است نیاز باشد پزشک چرک مفصل را تخلیه کند. آرتریت سپتیک یا عفونی در صورت عدم درمان، می تواند به عفونت تمام بدن منجر شود که کشنده است.

علت درد مفاصل

درد مفصل یا آرترالژی Arthralgia به علل بسیار گوناگونی ایجاد میشود. بسیاری از عواملی که میتوانند موجب آسیب، التهاب یا اختلال در کارکرد عناصر تشکیل دهنده مفصل شوند میتوانند موجب درد آن گردند.

علت درد مفاصل و استخوانها

مهمترین علل درد مفصلی عبارتند از : آرتریت : التهاب مفصل یا آرتریت میتواند به علت بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم ( مانند روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان، لوپوس) ، به علت عفونت مفصل و یا به علت استئوآرتریت یا آرتروز ایجاد شود. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم میتوانند موجب التهاب مفصل شوند. در آرتریت مفصل دردناک و متورم شده و دچار خشکی و محدودیت حرکت و در مواردی، تغییر شکل میشود. بورسیت : التهاب بورس های اطراف مفاصل میتواند موجب بورسیت شود. این التهاب دردی را ایجاد میکند که در مفصل احساس میشود. تاندنیت : التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن تاندنیت Tendinitis هم میگویند موجب بروز دردی میشود که به علت نزدیکی آن به مفصل در بسیاری اوقات در خود مفصل احساس میشود. کشیدگی رباط : رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل میتوانند به علت دررفتگی های مفصلی و یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب دچار کشیدگی شوند و این کشیدگی میتواند دردی را ایجاد کند که در خود مفصل احساس میشود. مشکلات بیومکانیک مفصل : اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.

درد مفاصل دست

دست ها اصلی ترین راه برقراری ارتباط با محیط هستند. احساس درد در مفاصل انگشتان دست، انجام کارهای روزمره را سخت می کند و روی کیفیت زندگی تاثیر می گذارد. اغلب آرتریت باعث آسیب مفاصل و درد در انگشتان می شود. این حالت به مرور زمان بدتر می شود، اما آسیب بیشتر مفصل را می توان با ایجاد تغییر در فعالیت بدنی و ورزش، آهسته و یا متوقف کرد.

درد مفاصل پا

مچ یا قوزک پا یک شبکه پیچیده از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و عضلات است. علیرغم اینکه این شبکه به مقدار کافی برای تحمل وزن بدن قوی است، می تواند مستعد آسیب دیدگی و درد باشد. درد مچ پا ممکن است در ناحیه داخل یا خارج مچ یا در طول تاندون آشیل که عضلات ناحیه پایین پا را به استخوان پاشنه متصل می کند، احساس شود.شکستگی استخوان مچ پا همچنین می تواند در هنگام سر خوردن بر روی سطح یخ زده، زمین خوردن از یک ارتفاع بلند، یا وارد شدن ضربه مستقیم به قوزک در هنگام تصادف رانندگی با اتومبیل یا موتور سیکلت ایجاد شود. هر چند درد مچ پای خفیف اغلب واکنش مناسب به درمان های خانگی نشان می دهد، اما درمان درد مچ پا به زمان نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار درد مچ پای شدید شده باشد (به خصوص پس از یک آسیب دیدگی)، می بایست برای درمان پیچ خوردگی مچ پا هایش درصورت وجود و یا وضعیت خود توسط یک پزشک مورد بررسی قرار گیرد. درد پا نیز ممکن است برای کودکان هم اتفاق بیفتد. درد پای کودکان توسط عوامل آسیب‌زا و یا شرایط مختلفی ایجاد می‌شود. علت درد پا در کودکان ممکن است ناشی از عوامل آسیب‌زا، مانند کبودی، رگ به رگ شدن مچ پا، کشیدگی عضلات و شکستگی استخوان‌ها باشد.

درد مفاصل زانو

همه ما در زانوهای خود مایعی داریم. با این مایع، مفاصل زانو راحت‌تر حرکت می‌کنند. اگر مقدار این مایع زیاد شود، صدمه، عفونت و شکستگی استخوان و استئوآرتریت را به دنبال خواهد داشت.1- آرتریت: علائم افزایش این مایع در اثر آرتریت شامل ورم و درد است. اگر در هنگام لمس کردن، زانو متورم، قرمز و گرم باشد، ممکن است زانویتان صدمه دیده و یا عفونت دارید. 2- آسیب زانو ممکن است اتفاقی و یا در اثر استفاده بیش از حد رخ دهد. صدمات اتفاقی شامل: شکستگی استخوان‌ها، پاره شدن رباط‌ها و یا پاره شدن غضروف‌ها می‌باشد. صدمات ناشی از استفاده بیش از حد در صورت دویدن، کوه‌پیمایی و یا ورزش‌های ایروبیک حادث می‌شود. 3- عفونت: زیادی مایع در زانو می‌تواند منجر به عفونت گردد. عفونت باعث تجمع چرک در مفصل زانو می‌گردد. پزشک مقداری از مایع را برمی دارد و آزمایش می‌کند تا ببیند که چه چیز باعث آن شده است. 4- استئوآرتریت: نوعی بیماری تخریب مفصل می‌باشد. در این حالت، غضروف که زانو را نگه می‌دارد، از بین می‌رود. به این ترتیب، استخوان‌ها به هم برخورد می‌کنند و موجب درد و ورم می‌شوند.

درد مفاصل بدن

درمان درد های مفصلی بسته به علت تشکیل دهنده آن متفاوت است. درمان مناسب هر درد مفصلی تنها پس از تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میسر است. با این حال اقدامات مشترکی وجود دارد که میتوان آنها را برای اغلب دردهای مفصلی در مراحل ابتدایی انجام داد. البته واضح است که در موارد شدید بودن درد و یا عدم پاسخ به اقدامات اولیه باید به پزشک مراجعه کرد. مهمترین اقدامات ذکر شده عبارتند از کاهش سطح فعالیت های بدنی : با کم کردن فعالیت های شدید بدنی و ورزشی معمولا شدت درد مفصل کاهش میابد استفاده از گرما یا سرما : سرد و یا گرم کردن موضع درد معمولا میتواند شدت درد مفصل را کم کند بریس : استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصل شده و ممکن است بتواند شدت درد را کاهش دهد داروی ضد التهاب : استفاده از داروهای ضد التهاب معمولا میتواند شدت درد مفصل را کاهش دهد

درد مفاصل انگشتان

تاندون‌ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. به التهاب تاندون‌ها تندینیتیس گفته می‌شود. در بعضی مفاصل بدن استخوان های فرعی‌ای وجود دارند که مسئول نرم‌تر کردن حرکات این مفاصل هستند. به این استخوان ها، استخوان های سزاموئید می‌گویند. ماشه ای شدن انگشتان دست به وضعیتی می گویند که با تکان دادن انگشت، این انگشت گیر می کند و با تلاش بیشتر برای حرکت دادن آن، ناگهان آزاد می شود. این وضعیت به دلیل تندینیتیس تاندون عضله ای که انگشت را می بند اتفاق می افتد. تندینیتیس این تاندون معمولا به دلیل فشار استخوان بند اول انگشت یا استخوان های سزاموئید مفصل انگشت و کف دست روی آن اتفاق می افتد. التهاب تاندون معمولا نتیجه فشار وارد شدن به آن توسط استخوان بند اول انگشت طی حرکات تکرارشونده با انگشتان است. اگر این بیماری درمان نشده باقی بماند، غلاف تاندون ضخیم و سفت می شود که درمان را مشکل تر می کند. با پیشرفت بیماری یک برجستگی در تاندون به وجود می آید که با باز و بسته کردن انگشت می توان آن را نشان داد. در بعضی مواقع این برجستگی داخل غلاف تاندون گیر می کند که باعث قفل شدن یا ماشه ای شدن انگشت می شود.

درد مفاصل و استخوان

بیماران ممکن است دچار علائم سیستماتیک مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و کاهش وزن داشته باشند. گاهی برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گره های روماتوئید دیده می‌شود. و گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست و یا سایر اعضاء بدن مثل کلیه ، ریه، طحال، کبد، بیضه‌ها و غیره و درگیری چشمی و خونی وجود دارد.

درمان درد مفاصل

این بیماری،شروع‌ آهسته‌ یا ناگهانی‌ دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت و محدودیت حرکت مفصل‌ و درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی‌ صبحگاهی‌ در مفصل مبتلا‌ بروز می‌کند. معمولا مفاصل محیطی را با توزیعی متقارن در گیر می‌کند. و التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و بدنبال آن تغییر شکل مفصل می‌شود. البته سیر آن می‌تواند کاملا متغیر باشد و ممکن است فقط یک بیماری خفیف و درگیری تعداد اندکی از مفاصل و یا یک التهاب پیشرونده شدید وجود داشته باشد. بیشتر مفاصل‌ بین بندی انگشتان و مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، و مچ‌ پا درگیر می‌شوند. گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند

درمان گیاهی درد مفاصل

برای آغاز این دستورالعمل معجزه‌گر، باید این ماده‌ی اولیه را آماده کنید: ۱۵۰ گرم ژلاتین(البته نوع خوراکی). شاید فکر کنید این مقدار خیلی زیاد است، اما برای درمان شما، که یک ماه باید آن را ادامه دهید، کافی است. وقتی ژلاتین خوراکی را آماده کردید، ۵ گرم از آن را(معادل ۲ قاشق چای‌خوری) در یک‌چهارم فنجان آب سرد یخچال بریزید. مخلوط را کمی هم بزنید و بگذارید تا صبح بماند. لازم نیست آن را در یخچال بگذارید، چون اگر ژلاتین در طول شب بی‌حرکت باشد تبدیل به ژله می‌شود. چگونه این دستور را مصرف کنید وقتی بیدار شدید می‌توانید آن را بخورید، اما مطمئن شوید قبل از آن چیز دیگری نخورده‌اید. اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید کمی عسل، آب‌میوه، یا آب بیش‌تری به ترکیب اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید کمی خامه یا ماست ترش به آن اضافه کنید. این دستورالعمل با هر ذائقه‌ای سازگار است چون می‌توانید هرچیزی را که دوست دارید به آن اضافه کنید. خیلی زود، اگر بخواهم دقیق بگویم بعد از ۷ روز، متوجه خواهیدشد درد کمر، گردن، پاها، یا دردهای دیگر به ندرت احساس می‌شوند. اگر دردهای‌تان فعالیت‌های‌تان را، یا حتی بازی با کودکان‌تان را محدود کرده‌اند، این دستورالعمل کاملا مفید خواهدبود. طی ۳۰ روز آینده هر صبح به خوردن ژلاتین ادامه بدهید. وقتی ژلاتین‌تان تمام شد، یا به مدت یک ماه درمان را ادامه دادید، می‌توانید خوردن این ترکیب را متوقف کنید. می‌توانید بعد از ۶ ماه این فرآیند را دوباره تکرار کنید. هرچند تکرار آن ضرورتی ندارد، اما به حفظ نرمی و روانی مفاصل‌تان کمک می‌کند. این‌گونه دیگر مجبور نیستید با درد مفاصل مدارا کنید.

درد مفاصل و ماهیچه ها

یکی از انواع دردهایی که غالبا به دلیل کهنگی حالت مزمن دارد، «فیبرومیالژیا» یا دردهای اسکلتی ـ عضلانی است. بیشتر پزشکان، این بیماری را از طریق معاینه و مشاهده علائم و آزمایش های جسمانی تشخیص می دهند. بیماران مبتلا به این درد، اغلب از درد و احساس سفتی در عضلات و ماهیچه های خود رنج می برند و معمولا در آزمایش های اشعه ایکس یا بسیاری از تست های آزمایشگاهی قابل شناسایی نیست. «فیبرومیالژیا» به مفاصل و اندام ها آسیب نمی رساند، اما دردهای دائم و خستگی ایجاد می کند که تأثیر بسزایی بر کیفیت روند زندگی افراد دارد. در واقع این بیماری، طیفی از دردهای اسکلتی – عضلانی را شامل می شود که عموما با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و خلق و خو همراه است. محققان باور دارند این بیماری با تأثیر بر چگونگی پردازش سیگنال های درد در مغز افراد، احساس درد را تشدید می کند. علائم آن اغلب به دنبال آسیب جسمانی، عمل جراحی، عفونت یا استرس روانی خاصی ایجاد می شود و گاهی نیز بدون هیچ نشانی بروز می یابد.

درد مفاصل انگشتان دست

دو نوع اصلی آرتریت روی انگشتان تاثیر می گذارند: استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید. هر دو به مفصل ها آسیب می رسانند، اما علت نهفته ی هر یک متفاوت است. استئوآرتریت در غضروف بین انگشتان رخ می دهد. در نهایت استخوان ها به همدیگر سایش پیدا می کنند و درد شدید و کاهش تحرک به وجود می آید. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود. التهاب مفصل که به وجود می آید باعث درد می شود و بافت ها را از بین می برد. استئوآرتریت و روماتوئید آرتریت تقریبا در هر مفصلی بروز می کنند، اما هر دو اختلال اغلب روی انگشتان تاثیر می گذارند.

بیشتر بخوانید : صدا کردن مفصل زانو ♥ گرفتگی عضلات پا در خوابلرزش دست و پا